UA-54762838-1

29. 9. 2014

Každoročně jde nemalá část finančních prostředků z městského rozpočtu do dopravy. Většina těchto peněz, řádově miliony, je utracena za nejrůznější dopravní stavby. Letos šlo například o rekonstrukci Nádražní ulice, předtím třeba o kruhový objezd u Sokolovny. Na vlastní dopravní obslužnost, tedy příspěvek na zajištění spojení veřejnou dopravou, je vyhrazeno rozpočtem města pouhých sto padesát tisíc ročně. Je to hodně? Nebo naopak žalostně málo?

Naše město, tedy Nepomuk a Dvorec dohromady, má díky svému stavebnímu vývoji jistá specifika. Místy je široké jen několik set metrů, ale na dálku má čtyři a půl kilometru – tedy v případě jeho zastavěné části. Na Dvorec dále plynule navazuje rozlehlá vesnice Vrčeň, takže celé urbanizované území je dlouhé kilometrů šest. To je větší vzdálenost než z jednoho konce Klatov na druhý. Nepomucké nádraží navíc leží skoro tři kilometry od centra města a ani na sídliště to z něj není úplně blízko.

Polovina místních obyvatel dnes dojíždí za prací jinam, většinou do Plzně. Vlakové spojení s Plzní je naštěstí vcelku optimální. Každé dvě hodiny jede rychlík, který vás pohodlně dopraví během třiceti minut přímo do centra krajské metropole. Každou hodinu odjíždí osobní vlak. Pouze pozdě večer a v noci je to s vlakovou dopravou slabší. Spojení na jiná větší města v okolí už tak skvělé není, spíš je naprosto nedostatečné, ale to není většinou problém železniční přepravy.

Sympatické je, že vlaky dnes jezdí obvykle taktově, to znamená pravidelně, vždy ve stejnou minutu. Tedy pokud nemají zpoždění.

Na některé vlakové spoje navazují autobusy směřující z města a do města, na některé ne. Problém to bývá především v pozdějších hodinách a také u osobních vlaků. O víkendu pak nejezdí autobusy prakticky vůbec!

Vzhledem ke svým urbanistickým specifikům by si naše město zasloužilo taktovou veřejnou dopravu. Nejen pro kvalitnější spojení centra a sídliště s nádražím, ale i kvůli lepšímu propojení Dvorce a Nepomuka. Navázání autobusové přepravy na více vlaků, ideálně na všechny, je v tomto směru naprosto optimálním řešením. Každou hodinu, vždy ve stejnou minutu, by jezdil spoj mezi oběma jeho částmi.

Věc se dá zařídit smlouvou s externím dopravcem, anebo přímo pořízením městského mikrobusu, který by tuto službu zajišťoval. Městský rozpočet by to nijak drasticky nezatížilo, dle předběžných kalkulací v řádu statisíců ročně. Mikrobusy by se dalo zajišťovat i lepší spojení s okolními obcemi. Nejen, že kvalinější veřejnou dopravu přivítá spousta lidí, kteří v těchto obcích bydlí, ale posílí to i roli Nepomuka jako regionálního střediska. Konečně, městské mikrobusy fungují i v jiných obdobně velkých městech. Abychom nechodili až do dalekého Meziměstí, stačí se podívat do sousedních Blovic.

Řeknete si možná, proč vlastně cpát peníze do veřejné dopravy, když stejně dneska každý jezdí autem? Není to tak úplně pravda. Ti nejslabší – děti a často i senioři, automobil prostě řídit nemohou, jsou tedy stejně odkázáni na někoho, kdo je odveze. A i běžný člověk, který jede ráno do práce, použije rád veřejnou dopravu, pokud ví, že ho bez problémů, rychle a levně dopraví z domova až do zaměstnání.

Aby taková veřejná doprava byla co nejpohodlnější, je samozřejmě zapotřebí mít i dostatečně hustou síť zastávek. Navýšení jejich počtu na sídlišti již mělo být realizováno v tomto volebním období. Paní místostarostka byla dokonce pověřena přípravou tohoto záměru. Z neznámých důvodů ale k realizaci dodnes nedošlo. Autobusy tak stále zastavují babičkám před poliklinikou “na černo”.

Kandidáti Zelené pro Nepomuk mají za to, že opravdu dostupná veřejná doprava znatelně zlepšuje kvalitu života – a to nejenom ve velkých městech, ale zejména v těch menších a obecně na venkově. Pokusí se proto, v rámci svých možností, naplnit výše nastíněné vize. Můžete jim v tom pomoct i Vy, stačí přijít k volbám a dát jim svůj hlas.

 

Facebook